Από το 1801 μέχρι το 1817, επί 16 συναπτά έτη, πρέσβης της βρετανικής αυτοκρατίας στην Κωνσταντινούπολη Elgin, με άδεια από τον σουλτάνο, μετέφερε στην Αγγλία τα γλυπτά του Παρθενώνα και εκατοντάδες άλλα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, αγάλματα, ταφικές επιγραφές και αμφορείς.Ένας από τους μεγαλύτερους πλιατσικολόγους στην ιστορία.Η πράξη του κοινού κλέφτη Αρχαιοτήτων Thomas Bruce (Έλγιν) ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει τιμωρηθεί και κανείς δεν έχει αποκαλέσει επισήμως τον λόρδο Έλγιν με την πραγματική του ιδιότητα: αυτή του κοινού κλέφτη Αρχαιοτήτων δηλαδή Αρχαιοκάπηλου.Και κακώς κάποιοι ονομάζουν τα γλυπτα του Παρθενώνα Ελγινεια δηλαδή με το ονομα του κλέφτη.Οι ανταγωνισμοί όπως ξέρετε δεν εκδηλώνονταν μόνο στα πεδία των μαχών. Μένεις έκθαμβος στα ευρωπαϊκά μουσεία μπροστά στις ελληνικές αρχαιότητες. Δεν είναι μόνο τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, η Νίκη της Σαμοθράκης και η Αφροδίτη της Μήλου στο Λούβρο ή ο Βωμός της Περγάμου στο Βερολίνο...Τα κράτη είχαν επιδοθεί σε έναν αγώνα θανάτου για το ποιος θα βρει τα περισσότερα και ποιος θα αρπάξει τα περισσότερα για να επιβεβαιωθεί η ισχύς, το μεγαλείο, το κλέος και η ανωτερότητα των αρχουσών τάξεων, αφού όλη η ευρωπαϊκή παιδεία θεμελιωνόταν πάνω στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και συμπληρωματικά στον ρωμαϊκό.
Όπως γράφει ο αείμνηστος Κυριάκος Σιμόπουλος στα έργα του "Ξενοκρατία, μισελληνισμός και υποτέλεια" και "Η καταστροφή και λεηλασία των ελληνικών αρχαιοτήτων" οι αρχαιοκάπηλοι των αυλών και των κοινοβουλίων της Ευρώπης, σύμφωνα με τα ντοκουμέντα, είχαν εντολές να καταστρέφουν τα ευρήματα, που δεν μπορούσαν να μεταφέρουν στις χώρες τους, προκειμένου να μην πέσουν στα χέρια των ανταγωνιστών τους.Τόσο φιλέλληνες ήταν!
Είναι αποκρουστικά ρεαλιστικό αυτό που αναφέρει γραπτώς ο Αβάς Φουρμόν, επικεφαλής επίσημης γαλλικής αρχαιολογικής αποστολής, στο βασιλιά του: "Τα ισοπέδωσα, τα ξεθεμελίωσα όλα.Έψαξα να ανακαλύψω τις αρχαίες πόλεις αυτής της χώρας και κατέστρεψα μερικές. Την Ερμιόνη, την Τίρυνθα, την Τροιζηνία, την μισή Ακρόπολη του Άργους, τη Φλιούντα, τη Φενεό.Εδώ και έξι βδομάδες είμαι απασχολημένος με τον ολοκληρωτικό όλεθρο της Σπάρτης.Τώρα καταστρέφω το ναό του Απόλλωνος στις Αμύκλες.Το έκαμα για τη Γαλλία, για την Αυτού Εξοχότητα"
Ανατριχιαστικό!
Έργα και μνημεία που είχαν μείνει για δύο χιλιάδες-και χρόνια, επίγεια και υπόγεια, άρτια και πλημμελή, όταν δεν φορτώνονταν σε πλοία με προορισμό τη Γαλλία, την Αγγλία ή τη Γερμανία, θρυμματίζονταν για να μην τα βρουν οι επόμενοι αρχαιοκάπηλοι, από το εχθρικό στρατόπεδο.Οι Ευρωπαίοι εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρον τις ελληνικές αρχαιότητες που πλημμυρίζουν τα μουσεία, τα δημόσια κτήρια και τις συλλογές τους, για να προεκτείνουν το παρελθόν τους, να υπερκεράσουν τους ανταγωνιστές τους, να τονίσουν την υπεροχή τους και να επιβληθούν στους υποτελείς τους.Γι’ αυτό, ο αγώνας για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και για την ανάκτηση των κλοπιμαίων, αποτελεί, σήμερα περισσότερο από ποτέ, μέρος του αγώνα κόντρα στην υποτέλεια και την εξάρτηση, τον εκβαρβαρισμό και την ηθική εξαθλίωση.Οι Γερμανοί, το 1879 μετέφεραν μην ξεχνάμε ολόκληρο τον πελώριο Βωμό της Περγάμου, το πρόπυλο της Ακρόπολης της Περγάμου, διαστάσεων σε κομμάτια, τα οποία ανασυγκόλλησαν στο Βερολίνο, με τις σκάλες, τα περιστύλια κ.λπ.. Ο Θεόρρητος και άλλοι 40 καλλιτέχνες είχαν φιλοτεχνήσει τα εξαίσια γλυπτά που αντιστοιχούν σε δεκάδες μυθικούς ήρωες, ηγεμόνες, θεούς, γίγαντες και τιτάνες, και διακοσμούν περιμετρικά το Βωμό.Το μεγαλύτερο σύμπλεγμα μετά τις μετώπες του Παρθενώνα. Ένα μνημείο εξαιρετικά υψηλής αισθητικής που ήθελαν να αποτελέσει το σήμα κατατεθέν του μεγαλείου της γερμανικής αυτοκρατορίας.Με αυτά τα αριστουργήματα, τα οποία είναι άπειρα, οι Ευρωπαίοι έντυναν πολιτισμικά την βαρβαρότητά τους που εκφραζόταν με συνεχείς αιματηρούς πολέμους, γενοκτονίες και υποδουλώσεις λαων.Πολιτική που εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους μέχρι σήμερα.Το μουσείο της Περγάμου είναι το πρώτο σε επισκεψιμότητα μουσείο τέχνης στη Γερμανία. Γι’ αυτό, μάλλον, οι ιθύνοντες Γερμανοί, κατά την διεκδίκηση των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2000, δεξιώθηκαν τους εκπροσώπους της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής στον χώρο που υπάρχει μπροστά στον Βωμό, επαναλαμβάνοντας αυτό που έκαναν οι ναζί στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936! Οι χιτλερικοί ήθελαν να ταυτιστούν με τις πράξεις που προέρχονται από τις μυθολογικές εξιστορήσεις των γλυπτών και να αναδείξουν μέσα από τεχνητούς συσχετισμούς την γερμανική φυλετική και πολιτισμική ανωτερότητα.Οι ναζί χρειάζονταν την σύνδεση με έναν πολιτισμό υψηλού επιπέδου για να περιτυλίξουν την εγγενή τους αγριότητα, να την ωραιοποιήσουν και να την δικαιολογήσουν..Ο Χίτλερ υπεξαίρεσε στοιχεία απ την ελληνική αρχαιότητα, επιλεκτικά, και τους άλλαξε τα φώτα προσαρμόζοντάς τα στην ναζιστική ιδεολογία και την ιμπεριαλιστική σκοπιμότητα.Τώρα, λοιπόν, η υπεράσπιση και η ανάδειξη των φώτων του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ξαναμπαίνει στην ημερήσια διάταξη. Συνδέεται αναπόσπαστα με τον επαναπροσδιορισμό της παιδείας, με την ανάκτηση της χαμένης γνώσης, με την ανανοηματοδότηση της δημοκρατίας, με την επανεξέταση και αναδιαμόρφωση της φθαρμένης πολιτισμικής μας ταυτότητας. Σήμερα, η διεκδίκηση των γλυπτών του Παρθενώνα, της Νίκης της Σαμοθράκης και της Αφροδίτης της Μήλου, και κάθε άλλου αριστουργήματος, συνδέεται με τον αγώνα για την ανεξαρτησία του τόπου, με τον αγώνα κόντρα στην σύγχρονη μορφή υποτέλειας που οδηγούν την χώρα και τον λαό τα κόμματα που βρίσκονται στην εξουσία.Η ανάδειξη όλων των στοιχείων του πολιτισμού και των πολιτισμών που άνθισαν σ’ αυτό τον τόπο, γύρω από το Αιγαίο, το Ιόνιο, τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα κι ακόμα παραπέρα… από τον Όμηρο ως το «Άξιον Εστί» Δεν θα δικαιολογήσουμε την αγγλική, γαλλική ή γερμανική βαρβαρότητα επειδή έχουν έδρες ελληνικών στα πανεπιστήμιά τους, ούτε επειδή έχουν χτίσει τα δημόσια μέγαρά τους με αρχαιοελληνικές κολόνες και αετώματα. Θα διεκδικήσουμε ότι ανήκει σ’ αυτό τον τόπο, όχι μόνο γιατί τα μνημεία έχουν το φυσικό και ιστορικό τους χώρο που πρέπει να γίνεται σεβαστός, αλλά και γιατί η υπεράσπιση των έργων τέχνης και των συμβόλων συνδέεται με τον αγώνα για την ανεξαρτησία και τη δημοκρατία, κόντρα στην υποτέλεια.Είναι ένας αγώνας κοινός και ενιαίος.Και υπάρχει πολύς κόσμος που δεν το καταλαβαίνει, όχι τόσο από συμφέρον όσο από άγνοια και αμορφωσιά. Φρόντισαν, επί δεκαετίες, οι πολιτικοί, δημοσιογράφοι και εργολάβοι, να κατασκευάσουν πολίτες με πολύ χαμηλό πολιτισμικό επίπεδο, χωρίς πολιτικά κριτήρια, χωρίς ηθικό έρμα. Δηλαδή, διαμόρφωσαν το κατάλληλο αντιπνευματικό πεδίο για να καλλιεργηθεί και να εδραιωθεί η υποτέλεια.
Mixanitouxronou
Νεὀραμα : Οι Έλληνες, πρέπει να ρίξουμε το βαρύ πυροβολικό μας στον πολιτισμό.Ο πολιτισμός είναι συστατικό στοιχείο της Ελλάδας.Γι’ αυτό, ο κάθε δημοκρατικός πολίτης, ο κάθε πολίτης με ηθικές αρχές και ανθρωπιστικές αξίες, που είναι φορέας αυτού του πολιτισμού, πρέπει ο ίδιος να επιστρατεύσει τον εαυτό του σ’ αυτή τη μάχη εναντίον της διαφθορας της αμορφωσιάς, της ξενοδουλείας και του αυταρχισμού.Χωρίς καμία αναβολή και καθυστέρηση.Η ψυχική μας υγεία στηρίζεται σε ορισμένες σταθερές.Σε ορισμένες αξίες που θεωρητικά δεν θα αλλαξουν ποτέ.Κι όλα αυτά τα μαρμαρα είναι σύμβολα ομορφιάς και ζωής.Ολα κι να χαθούνε γύρω μας, όσες αλλοιώσεις του ελληνικού τοπίου και αν βιώσουμε απ την προέλαση της μπουλντόζας, πάντα θα υπάρχουν να γαντζώνεται απάνω τους η ψυχή μας, να μας σώζει από τη μεταμόρφωση του γνωστού σε άγνωστο.Να μας παρηγορεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.